Zijn smoothies gezond?

Fruit smoothie of groene smoothie, zijn smoothies gezond?

Dat is een vraag waar meningsverschil over heerst. Het drinken van een smoothie heeft veel voordelen, maar ook wat nadelen. Dus wat is nou de beste keuze, wel of geen smoothie? In dit artikel bespreken we alle voor- en nadelen van een groene smoothie of fruit smoothie, en wat voor positieve effecten het heeft op de gezondheid. En aangezien wij echte voorstanders zijn van smoothies, beginnen we met de voordelen!

Nr. 1: Boordevol vitaminen en mineralen

groene smoothieEen groene smoothie of fruit smoothie wordt over het algemeen gemaakt van groenten, fruit, en zuivel of water. Maar ook noten en granen kunnen toegevoegd worden om de smoothie extra profijtvol te maken. Je ziet dus dat een smoothie bestaat uit meerdere belangrijke ingrediënten waar we tegenwoordig, door ons westerse dieet, vaker tekort in schieten. Groenten, fruit, zuivel, en noten staan bekend om hun hoge voedingswaardes, en zijn een bron van goedheid waar je echt wat aan hebt. Door een smoothie zal je dus gemakkelijk de vitamines en mineralen binnenkrijgen die je nodig hebt, en dit zorgt voor veel voordelen. Waaronder een betere gezondheid, en een gezonder uiterlijk.

Nr. 2: Een smoothie bevat veel gezonde vetten

Tegenwoordig als we het woordje “vetten” horen, denken we gelijk aan kwaadaardige monsters die je lichaam dik en zwaar maken. Maar in feite heeft je lichaam goede vetten nodig om goed te kunnen functioneren en om vitamines te verwerken. Gezonde vetten vind je in zuivel, maar ook vooral in verschillende soorten noten. Als je een smoothie maakt, maak er dus een gewoonte van om een handjevol noten toe te voegen. Zo verzeker je jezelf van een veelzijdige bron van vitamines, mineralen, en gezonde vetten.

Nr. 3: Een boost van energie

Door al deze vitaminen, mineralen, en gezonde vetten verblijd je jezelf met een boost aan energie. Zo is magnesium een erg belangrijk mineraal wat je lichaam nodig heeft om energie te leveren, en betrokken bij verschillende processen in het lichaam. Vooral smoothies met groene bladgroenten, noten, en avocado zijn een goede manier om extra magnesium binnen te krijgen, en hiermee zal je een duidelijk verschil merken aan je energielevel. Ook vitamine B helpt mee aan de stofwisseling, en helpt om de eiwitten, vetten, en koolhydraten in het voedsel om te zetten naar energie. De verschillende vitamines B (B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11, B12) vind je onder andere in groene bladgroenten, bepaalde soorten fruit, noten, en melk. Zo zie je dat een smoothie dus eigenlijk een bom van vitaminen en mineralen bevat, waardoor je productief je taken zult kunnen verrichten, zonder terecht te komen in de sleur van suikers en een overvloed aan koolhydraten.

Nr. 4: Een goede vervanging

Een smoothie is een hele goede keuze als je een ongezond voedingspatroon hebt, waar weinig van deze voedingsmiddelen in voorkomen. Voor veel mensen met een ongezonde leefstijl kan het best lastig zijn om in één keer een gezond eetpatroon aan te nemen. Sommige mensen houden gewoon niet van de smaak van bepaalde groente- en fruitsoorten, en zullen daardoor ook vaak datgene wat goed voor hun is laten staan. Door middel van een smoothie kun je mixen met smaken, waardoor de smaak van het desbetreffende voedingsmiddel niet meer opvalt, en wel makkelijk genuttigd kan worden. Zo kun je veel groenten in een smoothie stoppen, die je normaal eigenlijk niet zou eten. Denk bijvoorbeeld aan courgette, spinazie, selderij, broccoli, en komkommer. Door deze ingrediënten te mixen met fruit en sap in en blender, zullen ze voor velen als een traktatie worden.

Nr. 5: Je hebt het zo op tafel

fruit smoothiesEen smoothie bereiden, is het makkelijkste wat er is. Je snijdt wat groenten en fruit, stopt deze in de blender met wat melk of water, en blenden maar. Ook nootjes en granen heb je zo toegevoegd, waardoor je in tien minuten een heerlijke smoothie op tafel hebt. Ook het schoonmaakwerk is bijna geen werk. Je kunt zelfs de blender makkelijk schoonmaken door na gebruik van de blender, deze voor ongeveer de helft te vullen met water en een druppeltje afwasmiddel, en een minuutje te laten blenden. Even afspoelen, en klaar is Kees! Hoe makkelijk wil je het hebben? Dat dit zo eenvoudig gaat, is natuurlijk voor velen een grote uitkomst. We hebben het tegenwoordig allemaal druk, en vooral ochtenden kunnen hectisch zijn waardoor je geen tijd hebt om een verantwoord ontbijt te bereiden. In plaats van bewerkte ongezonde voeding, kun je dus voor jezelf en je gezin een gezonde smoothie maken, om zo iedereen te voorzien van een goede start!

Nr. 6: Je vochtbalans blijft op peil

Aangezien er veel vocht verwerkt zit in een smoothie, helpt dit goed om je vochtbalans op peil te houden. Groenten en fruit bevatten veel vocht, en ook zuivel en water zijn natuurlijk erg profijtvol voor het lichaam. Hierdoor zie je dat een smoothie veel beter helpt aan een goede hydratatie dan een kop koffie of bewerkte dranken uit de supermarkt. Merk je aan jezelf dat je overdag vaak dorst hebt? Begin je dag dan met een smoothie! Komkommer, tomaten, wortelen, selderij, watermeloen, en spinazie zijn voorbeelden van groenten en fruit waar veel vocht in zit, en bevatten meer dan 90% vocht! Zou je niet zeggen, hè? Dit is dus een makkelijke manier waarmee je je lichaam helpt om goed gehydrateerd te blijven overdag. Op hete dagen in de zomer kun je er voor kiezen om ijsblokjes toe te voegen aan je smoothie. Dit zorgt voor nog meer vocht in je smoothie, maar is ook lekker verkoelend en fris.

Nr. 7: Natuurlijke multivitaminen

Tegenwoordig vinden we verschillende multivitaminen in de supermarkt die goed voor ons zouden zijn om de juiste hoeveelheid vitaminen en mineralen binnen te krijgen. Maar zijn deze echt zo gezond? In plaats van een bewerkt pilletje, kies je beter voor een gezonde smoothie. Door de verschillende profijtvolle ingrediënten die je toevoegt aan een smoothie, zit deze namelijk vol met verschillende verse vitaminen en mineralen, en begunstig je jezelf met een groot gedeelte van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid voedingstoffen. Hiermee geef je ook jouw immuunsysteem een boost, en bescherm je jezelf tegen ziekten. En dat allemaal in één glas!

Nr. 8: Een smoothie is een goede manier om snel af te vallen

Wil je al een tijdje afvallen, maar komt het er maar niet van? Maak het jezelf makkelijk, en begin je dag met een gezonde smoothie! Door je lichaam een goede start te geven, en de ongezonde ontbijtkeuzes te vervangen met een gezonde caloriearme smoothie, zal je sneller afvallen, en meer de neiging hebben om ook overdag gezonder te eten. Ongezond eten zoals bewerkte voeding uit de supermarkt is namelijk vaak gevuld met verschillende smaakversterkers die het verlangen naar nog meer bewerkte voeding versterken. Om deze vicieuze cirkel te verbreken moet je dus jezelf aansporen door weg te blijven bij bewerkte voeding. En hoe begin je hier het beste mee? Door je dag goed te beginnen met een gezonde smoothie, die vrij is van bewerkte voeding.

En de nadelen?

Dit alles gezegd kunnen we duidelijk stellen dat er veel voordelen zitten aan een smoothie. Maar zijn er ook nadelen? Ja, die zijn er wel. Maar de nadelen worden zwaar overwogen door de voordelen, en kunnen vaak voorkomen worden door te letten op bepaalde zaken. Het grootste nadeel aan een smoothie is dat ze je bloedsuikerspiegel snel kunnen laten pieken. Dit omdat er sneller veel zoete ingrediënten in verwerkt worden, en ook je lichaam het sneller op zal nemen omdat je het makkelijk snel opdrinkt. Dit kun je voorkomen door minder zoete ingrediënten in je smoothie te stoppen, en te kiezen voor een groene smoothie. Ook rustig drinken, en er de tijd voor nemen is een goede manier om te voorkomen dat je bloedsuikerspiegel zal stijgen. Een ander nadeel van het blenden van je groenten en fruit is dat het de voedingstoffen oxideert, en daardoor de voedingswaarde wat vermindert. Dit wil niet zeggen dat een smoothie daardoor niet meer profijtvol is. Integendeel, het is een goede bron van vele vitaminen, mineralen, en gezonde vetten, en het blijft een veel betere keuze dan het ontbijt waar menig Nederlander mee ontbijt. Daarom adviseren wij een smoothie als een goed begin van de dag!