Voordelen en nadelen van groene smoothies

Zijn groene smoothies goed voor me of moet ik me zorgen maken?

Inmiddels heeft bijna iedereen gehoord over de voordelen van het eten en drinken van groene bladgroenten. Sappen- en smoothie bars rijzen als paddestoelen uit de grond. Zelfs fastfoodketens bieden groene drankjes aan! Maar moet je mee op de groene trein springen? Zijn deze groene drankjes wel echt goed voor je? Nou, wij hebben het voor je uitgezocht!

Wat zijn groene fruit smoothies?

Als je leest over groene smoothies, betekent dit niet dat men het heeft over een drankje met voedselkleuring erin. Een groene smoothie is een drank die wordt gemaakt door verse groene bladgroenten te mixen, zoals boerenkool en spinazie. Sommige mensen gebruiken ook verse groene kruiden zoals munt of peterselie in hun smoothies.

De groene drankjes waar men het alsmaar vaker over heeft, hebben niet alleen een unieke kleur, maar ze bieden ook heel wat unieke gezondheidsvoordelen. Gemaakt met groene bladgroenten die boordevol antioxidanten en vitamines zitten, zijn deze groene drankjes een uitstekende manier om te genieten van een heerlijk drankje dat voldoet aan het stillen van je honger en daarnaast ook een maximale voeding biedt.

De meeste mensen die de voedzame waarde van een fruit smoothie bepleiten, geloven dat het het beste is als de volledige blend is gemaakt van verse voedselingrediënten. Dat wil zeggen vers fruit in plaats van bevroren of ingeblikt, en met vers sap, zoals vers kokoswater of amandelmelk, in plaats van melk of yoghurt, zoals in sommige smoothierecepten. En als je nog een veganistische optie nodig hebt om toe te voegen aan je groene fruit smoothie, wat dacht je van zelfgemaakte hennepmelk?

Zijn deze drankjes slecht voor me?

Onlangs zijn er enkele negatieve artikelen online opgedoken waarin wordt beweerd dat smoothies slecht zijn voor je gezondheid, wat volgens ons volledig misleidende informatie is, voornamelijk omdat er geen enkel bewijs is om dit te ondersteunen. Integendeel, de afgelopen jaren heeft het internet duizenden getuigenissen verzameld van mensen over de hele wereld die ons laten weten hoe deze drankjes hun gezondheid enorm hebben verbeterd.

De voordelen van verse groene blends

Bladgroenten zijn het nummer één voedsel dat vaak ontbreekt in ons westers dieet. Ze zijn echter een zeer belangrijk onderdeel voor een goede gezondheid. Groene bladgroenten helpen ons om onze energie te verhogen, kanker te voorkomen, congestie te verwijderen, ons lichaam te reinigen en nog zoveel meer andere gezondheidsvoordelen. Het dagelijks opnemen van groene bladgroenten zal je helpen een langdurige en levendige energie te behouden, een gezondere huid te hebben en ervoor te zorgen dat je je dagelijkse dosis vitamine A, C, E en K krijgt, evenals calcium, magnesium, ijzer, kalium , fosfor en zink. Bovendien zitten ze vol met vezels, foliumzuur, chlorofyl en vele andere micronutriënten en fytochemicaliën.

Manieren om bladgroenten te consumeren

Bladgroenten zijn het beste in salades, roerbakgerechten of gestoomde groenten, maar niet iedereen vindt ze op deze manier lekker. In feite zijn heel wat mensen niet op de hoogte van welke bladgroenten ze nodig hebben en hoe ze ze moeten bewaren en gebruiken. Vaak blijven mensen met overschotten zitten. Maar als je je groene bladgroeten niet eet, kun je ze beter gebruiken als groene fruit smoothie in plaats van ze weg te gooien.

Topredenen om smoothies te drinken!

  • Smoothies zijn erg voedzaam. De verhouding daarin is optimaal voor menselijke consumptie; ongeveer 60% rijp biologisch fruit gemengd met ongeveer 40% organische groenten.
  • Smoothies zijn gemakkelijk te verteren.Met een goede blender worden de meeste cellen in de groenten en fruit gescheurd, waardoor de waardevolle voedingsstoffen gemakkelijk door het lichaam kunnen worden opgenomen
  • Smoothies, in tegenstelling tot sappen, zijn compleet voedsel omdat ze nog steeds vezels bevatten. Het consumeren van vezels is belangrijk voor de eliminatie van stoffen uit het lichaam
  • Smoothies behoren tot de meest smakelijke gerechten voor alle mensen van alle leeftijden. Met een verhouding van 60% fruit en 40% groenten domineert het fruit de smaak, maar tegelijkertijd zorgen de groenten voor een evenwicht tussen de zoetheid van het fruit, wat een mooie schil toevoegt. Als je een standaard Europees dieet eet, zul je genieten en verrast worden van de smaak van smoothies
  • Een molecule van chlorofyl lijkt sterk op een molecule van het menselijk bloed. Je zou kunnen stellen dat het consumeren van chlorofyl als het ontvangen van een gezonde bloedtransfusie is. Veel mensen consumeren niet genoeg groene bladgroenten, zelfs niet degenen die een rauw voedseldieet volgen. Door dagelijks twee of drie smoothies te drinken, neem je genoeg groene bladgroenten op om je lichaam dagelijks te voeden, en alle nuttige voedingsstoffen worden goed opgenomen
  • Smoothies zijn gemakkelijk te maken en ze laten je ook niet achter met een berg afwas of een keuken die ondersteboven wordt gegooid. Groentesap maken is daarentegen tijdrovend, rommelig en duur. Heel wat mensen hebben om die reden afgehaakt om regelmatig vers groentesap te drinken. Het bereiden van een smoothie duurt minder dan vijf minuten, inclusief opruimen
  • Van smoothies is bewezen dat ze geliefd zijn bij kinderen van alle leeftijden, inclusief baby’s van zes maanden of ouder. Natuurlijk moet je voorzichtig zijn en de hoeveelheid smoothies langzaam verhogen om voedselallergieën te voorkomen
  • Als je je groene bladgroenten consumeert in de vorm van fruit smoothies, verminder je de consumptie van oliën en zout in je dieet aanzienlijk.
  • Regelmatige consumptie van smoothies vormt een goede gewoonte om groen te eten. Na een paar weken deze heerlijke drankjes te hebben gedronken, beginnen de meeste mensen positieve veranderingen te voelen en genieten ze ook van het eten van meer groen. Voldoende groene bladgroenten eten is vaak een probleem bij veel mensen, vooral kinderen.
  • 10. Hoewel vers altijd het beste is, blijven fruit smoothies tot drie dagen goed, wat handig kan zijn op het werk en tijdens het reizen.

De nadelen van smoothies

Een eerste nadeel is dat de brouwsels er een beetje vreemd uitzien als je het voor het eerst probeert! Maar het goede nieuws is dat als jouw verse groene blend goed wordt gemaakt, jouw drankje net zo goed smaakt als een gewone smoothie! Als je problemen hebt om de juiste balans in smaak te vinden, begin dan met minder groene bladgroenten en bouw geleidelijk op naar meer, of voeg gewoon een beetje zoetstof toe zoals bijvoorbeeld honing. Een ander nadeel is dat er mogelijk schadelijke pieken in je bloedsuikerspiegel veroorzaakt kunnen worden als je je smoothies te snel drinkt of als je teveel fruit toevoegt. Dit vooral bij diabetici, dus nogmaals, zorg ervoor dat je op je smoothies kauwt, langzaam drinkt en oplet met het toevoegen van de hoeveelheid fruit! Als je je afvraagt waarom het kauwen op je smoothie belangrijk is? Nou, kauwen start jouw spijsverteringsproces en door deze stap over te slaan, geef je niet de waardevolle enzymen vrij die nodig zijn voor je spijsvertering. Nog een snelle tip? Sterk gearomatiseerde vruchten zoals mango’s, bosbessen en aardbeien zijn beter dan mildere vruchten zoals bananen en papaja’s in groene smoothies.

Blend je groenten maar overdrijf het niet!

We raden aan om je groene bladgroenten voor je verse blends af te wisselen en dus niet elke dag dezelfde groenten te gebruiken. Dit zorgt ervoor dat je een breed scala aan voedingsstoffen krijgt. Daarnaast is het ook belangrijk dat je voorzichtig bent met de hoeveelheid fruit dat je toevoegt. Fruit bevat natuurlijke suikers en ook dit kan een piek in je suikerspiegel veroozaken. In feite komt het allemaal neer op het gebruiken van je gezond verstand. Het is niet nodig om het benutten van smoothies te overdrijven. Als dagelijkse hoeveelheid raden we 500 ml tot 2 liter aan, wat al behoorlijk veel is.